Tidigare har jag skrivit en krönika om Skånetrafikens skamligt låga resegaranti på tio kr baserat på en enkel resa på mer än två timmar. Informationen av deras kundtjänst då var att den uträkning som de använde sig av även kommer ske med Blekingetrafiken under hösten och alltså inte enbart gälla sommarkort. Nu är det höst och jag har anmält flera förseningar och jag kan tala om att den informationen från kundtjänsten var fel.

Under november månad har jag varit med om väldigt många förseningar. Jag har sju värdebevis redan nu och innan jag skrev detta, anmälde jag om ytterligare tre som hände tidigare under veckan. Alla resor utom en har förseningarna handlat om mer än en timme.

Denna vecka har ett planerat banarbete pågått, vilket från början gjort att tågen blivit senare än vanligt. Den värsta reseveckan var ändå veckan tidigare då förseningar uppstod under varje vardag! Mast som fallit, tåg som havererat och skyltar som inte angivit rätt information. Fredagen var den närmaste dagen som ”bara” innehöll en vanlig försening med några minuter.

Värdet på värdebevisen ligger på ordinarie biljettpris (tvåhundra kronor, varav den resa som var mindre än en timme ligger på etthundrafemtio kronor) och inte på de tio kronor som jag fick under samma resa under sommaren. Alla värdebevisen kommer för övrigt från Blekingetrafiken.

Jag fick frågan om jag inte på något sätt kunde ”tågstrejka”, att välja andra alternativ. Det kan jag inte då tågförbindelsen är mitt enda sätt att använda. Jag kan bara hoppas att tågen kommer gå bättre när banarbetet är färdigt den tredje december. Men å andra sidan kommer nu vintern och då kan fler förseningar ske.

Läs mer om mina tidigare erfarenheter med Öresundståget här och här.